divendres, 27 de març del 2015

VIA CRUCIS DE DIVENDRES SANT


Avui, davant el gran misteri de Crist mort en la creu,
l’Església fa com si no tingués sagraments.
No posa la seva atenció en les diverses obres de Crist
per les quals ens arriba la seva gràcia.
L’atenció de l’Església, avui, se centra,
només, en la gran obra de Crist,
«la de redimir el món per mitjà de la creu»

Nota prèvia

La pregària del Via Crucis és present el Divendres en totes les parròquies del bisbat, tant del camp com de les ciutats. En cal tenir cura pastoral ja que està arrelada profundament entre els fidels. L’origen més remot de la pregària del Via Crucis es troba en l’Església de Jerusalem. S’ha d’insistir, però, que la celebració cimal del Sant Divendres és la celebració litúrgica de la Passió i Mort del Senyor celebrada el dia: «en què Crist la nostra Pasqua ha estat immolat, l’Església, amb la meditació de la Passió del seu Senyor i Espòs i amb l’adoració de la creu, fa memòria que nasqué del costat obert de Crist, que reposa sobre la creu i intercedeix per la salvació de tota la humanaitat» (cf. Doc. Preparació i celebració de festes pasquals n. 58). Hom canta els textos més adients i cal un lector per llegir els fragments de l’Escriptura. Tots els textos són del IV Evangeli.


Monició inicial


Germans i germanes, en aquest dia santíssim de la Mort del Senyor, ens hem aplegat per recórrer amb fe, pietat i pregària el camí de la creu. Sentim-nos units a tota l’Església que avui adora el Crist, que ens reconcilià amb el Pare amb aquella abraçada que des de la creu ho conté tot. Avui el Senyor ha obert el seu cor, fornal ardent de caritat, per donar-nos el seu amor; acollim els dons de la Redempció de Jesucrist. Som Església, som parròquia, som seus. Deixem que els sentiments de la fe brollin del cor. Unim-nos a Jesús, que per nosaltres patí passió i mort. Preguem els uns pels altres. El Via Crucis significa el gran pelegrinatge del poble de Déu vers el Regne que ens ha obert la creu del Senyor. Unim-nos a aquest camí.


En el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant. Amén.

Kyirie eleison
Christe eleison
Kyrie eleison.

Preguem
Oh Déu, vós heu volgut que el vostre Unigènit sofrís la creu per salvar la nissaga humana. Feu que, havent conegut a la terra el seu misteri, fruïm al cel de la redempció que ens ha merescut. Per Crist Senyor nostre.

I ESTACIÓ
JESÚS ÉS CONDEMNAT A MORT

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector:
De l’Evangeli de Joan:
«Pare, ara vinc a tu, i mentre encara sóc al món dic tot això, perquè ells tinguin també la meva joia, una joia completa. Jo els he confiat la teva paraula, però ara el món els odia, perquè no són del món, com jo tampoc no en sóc. No et demano que els treguis del món, sinó que els preservis del Maligne. Ells no són del món, com jo tampoc no en sóc. Consagra'ls en la veritat, que és la teva paraula. Tal com tu m'has enviat al món, jo també els hi he enviat.Jo em consagro a mi mateix per ells, perquè ells també siguin consagrats en la veritat». (17:13-17)

Avui, Senyor Jesucrist, heu estat condemnat a mort i heu estat tret fora de la ciutat per a ser crucificat. Concediu-nos d’acompanyar-vos en el camí de la creu i de comprendre que heu bescanviat per a nosaltres la sentència que us condemnava, per una sentència de perdó i de misericòrdia. Us donem els nostres pecats, tots, un a un, els que hem fet i els que fem, (es deixa una estona de silenci) perquè els perdoneu Senyor Jesucrist. Obriu per a nosaltres la font de la misericòrdia i del perdó, vós que sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.




II ESTACIÓ
JESÚS PREN LA CREU PER A SER CRUCIFICAT

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan:
«Jo sóc el bon pastor: conec les meves ovelles, i elles em coneixen a mi, tal com el Pare em coneix, i jo conec el Pare. A més, jo dono la vida per les ovelles. Encara tinc altres ovelles que no són d'aquest ramat, i també les he de guiar. Elles escoltaran la meva veu, i hi haurà un sol ramat i un sol pastor. El Pare m'estima, perquè dono la vida i després la recobro. Ningú no me la pren, sóc jo qui la dono lliurement. (10:14-18a)

Avui, Senyor Jesucrist, heu pres la creu per nosaltres. Us acompanyem amb les ferides del cor, amb les nostres malalties i fracassos, amb allò que no haguéssim volgut que fos mai i ha estat. Avui us donem els nostres sofriments, les nostres llàgrimes i els nostres cors ferits, (es deixa una estona de silenci) vós abans els heu portat per nosaltres, ja que sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.




III ESTACIÓ
JESÚS CAU PER PRIMERA VEGADA

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan:
«Si el món us odia, tingueu present que m'ha odiat primer a mi que a vosaltres. Si fóssiu del món, el món us estimaria com a cosa seva. Però vosaltres no sou del món: jo us he escollit del món, i per això el món us odia. Recordeu allò que us he dit: "El criat no és més important que el seu amo." Si m'han perseguit a mi, també us perseguiran a vosaltres; si haguessin guardat la meva paraula, també guardarien la vostra. Tot això us ho faran per causa del meu nom, ja que no coneixen aquell qui m'ha enviat. (15:18-21)

Avui, Senyor Jesucrist, heu caigut a terra per primera vegada santificant amb la vostra sang aquesta terra nostra. Us preguem que beneïu aquesta parròquia i poble (ciutat) que vós estimeu. Us donem la nostra comunitat parroquial tal com és, amb la seva fe i els seus pecats. Tingueu pietat, Senyor, som els vostres fills que heu santificat pel Baptisme i la Confirmació. Congregueu-nos sempre en la vostra Església i beneïu-la amb els dons de l’Esperit Sant, perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.




IV ESTACIÓ
JESÚS ES TROBA AMB LA SEVA MARE

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan:
«Vora la creu de Jesús hi havia la seva mare i la germana de la seva mare, Maria, muller de Cleofàs, i Maria Magdalena. Quan Jesús veié la seva mare i, al costat d'ella, el deixeble que ell estimava, digué a la mare: -Dona, aquí tens el teu fill. Després digué al deixeble:- Aquí tens la teva mare. I d'aleshores ençà el deixeble la va acollir a casa seva». (19: 25-27)

Avui, Senyor Jesucrist, la vostra Mare us ha sortit a l’encontre. Ella sofreix tots els vostres sofriments i no us pot veure així. Us donem el dolor de les mares que pateixen pels fills i ploren per ells, que estimen tant. Us donem totes les llàgrimes de les mares i també dels fills que fan patir les mares. (Es deixa una estona de silenci) Recolliu totes aquestes llàgrimes en el vostre cor perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.




V ESTACIÓ
EL CIRINEU AJUDA JESÚS A PORTAR LA CREU

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan:
«Felip, fa tant de temps que estic amb vosaltres, i encara no em coneixes? Qui m'ha vist a mi ha vist el Pare. Com pots dir que us mostri el Pare? ¿No creus que jo estic en el Pare i el Pare està en mi? Les paraules que jo us dic, no les dic pel meu compte. És el Pare qui, estant en mi, fa les seves obres. Creieu-me: jo estic en el Pare i el Pare està en mi; i, si més no, creieu per aquestes obres. Us ho ben asseguro: qui creu en mi, també farà les obres que jo faig, i encara en farà de més grans, perquè jo me'n vaig al Pare». (14: 9-12)

Avui, Senyor Jesucrist, el Cirineu ha carregat la vostra creu i ha esdevingut el primer deixeble. Us donem totes les vegades que hem ajudat als altres i hem carregat amb amor els seus sofriments i així hem ajudat a portar la vostra creu. Però us donem també les vegades que, per por, per peresa o per egoisme, ens hem negat a portar la creu dels altres i hem estat indiferents als seus dolors. Avergonyits de les nostres manques d’amor, doneu-nos gràcia i decisió per comprendre que allò que fem a uns germans nostres, per petit que sigui, és a vós que ho fem, vós que sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.




VI ESTACIÓ
LA VERÒNICA EIXUGA EL ROSTRE DE JESÚS

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan:
Jesús li diu: «creu-me, dona, arriba l'hora que el lloc on adorareu el Pare no serà ni aquesta muntanya ni Jerusalem. Però arriba l'hora, més ben dit, és ara, que els autèntics adoradors adoraran el Pare en Esperit i en veritat. Aquests són els adoradors que vol el Pare. Déu és esperit. Per això els qui l'adoren han de fer-ho en Esperit i en veritat. (4: 21-24)

Avui, Senyor Jesucrist, la Verònica, que us estimava, s’ha avançat i ha eixugat el vostre rostre. Us preguem per la vostra Església estesa de l’orient a l’occident, que per tot el món us estima, prega i sofreix. Us preguem, Senyor, pels cristians que coneixen persecució, exili i mort. Eixugueu les seves llàgrimes, doneu-los fortalesa. Ajudeu la vostra Església, menyspreada per molts, però estimada per vós, per la qual vau morir, per presentar-la al Pare, en el vostre Regne, sense taca i immaculada, com el vel de la Verònica, perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.





VII ESTACIÓ
JESÚS CAU PER SEGONA VEGADA

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan:
«Ara el Fill de l'home és glorificat, i Déu és glorificat en ell. Si Déu és glorificat en ell, també Déu mateix el glorificarà, i el glorificarà ben aviat. Fills meus, encara estic amb vosaltres per poc temps. Vosaltres em buscareu, però ara us dic allò que vaig dir als jueus: "Allà on jo vaig, vosaltres no hi podeu venir." Us dono un manament nou: que us estimeu els uns als altres tal com jo us he estimat. Així, doncs, estimeu-vos els uns als altres. Tothom coneixerà que sou deixebles meus per l'amor que us tindreu entre vosaltres» (13:31-35).

Avui, Senyor Jesucrist, caieu per segona vegada, bocaterrosa, oh Anyell immaculat!. Us donem la incapacitat d’aixecar-nos dels nostres pecats i la manca de força per no caure altra vegada i mil més. Per això romanem en la tristesa i som durs amb els altres. Mirant- vos prostrat a terra, sentim que ens dieu que heu vingut a aixecar-nos i que només amb la vostra gràcia ho podem fer. Us donem els nostres dubtes, pors i febleses. Que sapiguem, Senyor, trobar sempre els Sagraments de la vostra misericòrdia, per sentir, penedits i agraïts, que vós pronuncieu aquestes paraules: «Jo us absolc dels vostres pecats i faig nova tota la vostra vida», perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.





VIII ESTACIÓ
LES DONES DE JERUSALEM CONSOLEN JESÚS

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan:
«Vosaltres us pregunteu sobre allò que us he dit: "D'aquí a poc temps no em veureu, però poc després em tornareu a veure." Doncs us ben asseguro que plorareu i us doldreu, mentre que el món s'alegrarà. Vosaltres estareu tristos, però la vostra tristesa es convertirà en alegria. La dona, quan ha d'infantar, està afligida, perquè ha arribat la seva hora; però així que la criatura ha nascut, ja no es recorda més del sofriment, joiosa com està perquè en el món ha nascut un nou ésser. També ara vosaltres esteu tristos, però el vostre cor s'alegrarà quan us tornaré a veure. I la vostra alegria, ningú no us la prendrà». (16: 19-22)

Avui, Senyor Jesucrist, les santes dones us planyen i ploren. Elles us estimen: «Ploraven per vós com per la mort un fill únic». Doneu-nos un esperit de compassió per tots els sofriments del món: per tanta mort, per tanta violència, per tantes víctimes innocents. Concediu-nos el do de la compassió, feu-nos misericordiosos amb tot i amb tothom. Regaleu al vostre poble un esperit de compassió i de misericòrdia, perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.





IX ESTACIÓ
JESÚS CAU PER TERCERA VEGADA

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan:
«Ha arribat l'hora que el Fill de l'home serà glorificat. Us ho ben asseguro: si el gra de blat, quan cau a la terra, no mor, queda ell tot sol, però si mor, dóna molt de fruit. Els qui estimen la pròpia vida, la perden, i els qui no l'estimen en aquest món, la guarden per a la vida eterna. Si algú es vol fer servidor meu, que em segueixi, i s'estarà on jo m'estic. El Pare honorarà els qui es fan servidors meus». (12:23-26)

Avui, Senyor Jesucrist, ja al cim del calvari heu caigut exhaust. El Senyor aquí ens diu: «Dóna’m, fill meu, tota la tristesa del teu cor, totes les pors que t’impedeixen avançar, perquè jo entenc molt bé on et trobes. Dóna’m la teva angoixa i les paraules amb què has ferit als altres i també les paraules que t’han ferit a tu. Jo posaré en el teu cor el silenci de l’amor i paraules de benedicció i de lloança. Mira la meva Mare, amb la seva mirada em va donar la força que necessitava per aixecar-me». Us donem, Senyor Jesucrist la nostra vida i la dels qui estimem, el present, el passat i els dies que vindran. Salveu-nos, Senyor, perquè sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.





X ESTACIÓ
DESPULLEN JESÚS DE LES SEVES VESTIDURES
PER A SER CRUCIFICAT

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’evangeli de Joan
«Els soldats, quan hagueren crucificat Jesús, van agafar el seu mantell i en feren quatre parts, una per a cada soldat, i també prengueren la túnica. Però la túnica era sense costura, teixida d'una sola peça de dalt a baix, i es digueren entre ells:--No l'esquincem; sortegem-la a veure a qui toca. S'havia de complir allò que diu l'Escriptura: S'han repartit entre ells els meus vestits; s'han jugat als daus la meva roba. Això és el que van fer els soldats» (19:23-24)

Avui, Senyor Jesucrist, per la nostra confusió us han despullat. Sou el nou Adam, que oferiu la humanitat pecadora al Pare. I per vós, Senyor Jesús, el paradís ha estat obert de nou. Us donem totes les pobreses del món que ens avergonyeixen. Us encomanem tots els homes i dones que caminen enmig de la multitud, despullats de la seva dignitat i, anònimament, porten els vestits de la vostra pasió. Tota la humanitat sofrent ara és estimada des de la vostra creu. Compadiu-vos dels pobres, dels menyspreats i humiliats, tots són els vostres germans, Senyor. Són vostres, salveu-los, perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.





XI ESTACIÓ
JESÚS ÉS CRUCIFICAT

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’evangeli de Joan
«Després d'això, Jesús, sabent que tot s'havia realitzat, perquè s'acabés de complir l'Escriptura, va dir:--Tinc set. Hi havia allà un gerro ple de vinagre. Van posar al capdamunt d'un manat d'hisop una esponja xopa d'aquell vinagre i la hi acostaren als llavis. Quan Jesús hagué pres el vinagre, va dir: 
--Tot s'ha complert. Llavors inclinà el cap i va lliurar l'esperit». (19:28-30)

Avui, Senyor Jesucrist, sou elevat a la creu. Us preguem que ens abraceu a amb els vostres braços estesos a la creu. Beneïu aquesta comunitat (parroquial). Sigueu al costat dels infants que rebran els sagraments; dels seus catequistes; dels malalts i dels ancians, de les seves pors i de les seves solituds; del nostre mossèn i de tots els qui serveixen la comunitat; dels pobres que hi ha entre nosaltres i dels qui els ajuden; dels qui passen tribulació i dificultats; de les nostres famílies; dels qui no han reeixit en el matrimoni; dels qui sofreixen per qualsevol motiu. Doneu-nos l’amor que des de la creu brolla per tots, que sentim aquest amor a les entranyes i ens sentim ben a prop de vós, perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.




XII ESTACIÓ
JESÚS MOR EN LA CREU

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’Evangeli de Joan
«Quan arribaren a Jesús, es van adonar que ja era mort i no li trencaren les cames, però un dels soldats li traspassà el costat amb un cop de llança, i a l'instant en va sortir sang i aigua. El qui ho veié en dóna testimoni, i el seu testimoni és digne de crèdit. Ell mateix sap que diu la veritat, perquè també vosaltres cregueu. En efecte, tot això va succeir perquè s'havia de complir allò que diu l'Escriptura: No li han de trencar cap os. I en un altre lloc l'Escriptura diu: Miraran aquell que han traspassat». (19:33-37)

Avui Senyor, havent encomanat la vostra Mare al deixeble, inclinant el cap, heu mort per nosaltres i ens heu donat el vostre Esperit. La Mare Església acull aquest amor: vos moríeu i nosaltres ressuscitàvem, vós éreu anorreat fins a la mort i a nosaltres ens donàveu la vida eterna. Tot aquest amor, Senyor Jesús, ha estat donat per tots i per cadascú. Del vostre costat obert, Senyor, brolla aquesta font d’aigua i de sang: el Baptisme que ens ha santificat i l’Eucaristia que ens uneix a vós, perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.





XIII ESTACIÓ
JESÚS ÉS DAVALLAT DE LA CREU

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’evangeli de Joan:
«Després d'això, Josep d'Arimatea, que era deixeble de Jesús però d'amagat per por dels jueus, va demanar a Pilat l'autorització per a treure el seu cos de la creu. Pilat hi va accedir. Josep, doncs, hi anà i va treure de la creu el cos de Jesús. També hi va anar Nicodem, el qui temps enrere havia visitat Jesús de nit, i portà una barreja de mirra i àloe, que pesava unes cent lliures. Llavors van prendre el cos de Jesús i l'amortallaren amb un llençol, juntament amb les espècies aromàtiques, tal com és costum d'enterrar entre els jueus. Hi havia un hort a l'indret on havien crucificat Jesús, i dintre l'hort un sepulcre nou, on encara no havia estat posat ningú. Com que per als jueus era el dia de la preparació, i el sepulcre es trobava a prop, van dipositar-hi Jesús» (19: 38-42)

Avui, Senyor, sou davallat de la creu. Nicodem s’apressa a donar-vos sepultura i a comprar el llençol per amortallar l’amic i el mestre. Amorosament descendeixen de la creu el vostre cos immaculat; el vostre rostre resplendeix de glòria. Us donem, Senyor, tota la innocència crucificada, les manques d’amor, les ferides del cor, el passat i el present, els sofriments, els dies més tristos de la nostra vida, totes les preocupacions. Feu que visquem amb humilitat i morim sense orgull. Deixeu-nos reposar en els vostres braços, com vos reposàreu als braços de la vostre Mare. Feu que acollim el vostre Cos eucarístic fins que us vegem cara a cara. Manifesteu-nos la vostre resurrecció, perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.




XIV ESTACIÓ
JESÚS ÉS SEPULTAT

Us adorem, oh Crist i us beneïm
R/ Perquè amb vostra creu heu salvat el món.
Lector
De l’evangeli de Joan:
«Vosaltres us pregunteu sobre allò que us he dit: "D'aquí a poc temps no em veureu, però poc després em tornareu a veure." Doncs us ben asseguro que plorareu i us doldreu, mentre que el món s'alegrarà. Vosaltres estareu tristos, però la vostra tristesa es convertirà en alegria. La dona, quan ha d'infantar, està afligida, perquè ha arribat la seva hora; però així que la criatura ha nascut, ja no es recorda més del sofriment, joiosa com està perquè en el món ha nascut un nou ésser. També ara vosaltres esteu tristos, però el vostre cor s'alegrarà quan us tornaré a veure. I la vostra alegria, ningú no us la prendrà». (15:18-22)

Avui, Senyor Jesucrist, sou posat en el sepulcre, talment el gra de blat que ha de ser sepultat a terra per donar la vida; així heu santificat no tan sols la nostra vida, sinó també la nostra mort. Nosaltres, pel baptisme, “hem estat empeltats a una mort semblant a la vostra”, concediu-nos que ressuscitem a una vida nova i visquem amb la certesa de què vós sou el camí, la veritat i la vida, perquè vós sou el nostre Redemptor.

Tingueu pietat de nosaltres, Senyor
R/ Tingueu pietat.
Oh, Santa Mare, en món cor fixeu les llagues de Jesús crucificat.


En molts llocs de l’arxidiòcesi quan els fidels entren a la parròquia es canta la Professió de fe.

Adorem, Senyor, la vostra creu.
Adorem i glorifiquem la vostra santa resurrecció.
Per aquest arbre ha vingut el goig a tot el món.

Es canta el Pare nostre i es diu la col·lecta que, tal dia com avui, no s’ha d’ometre.

Preguem
Mireu, Senyor, aquesta família vostra per la qual nostre Senyor Jesucrist no dubtà a lliurar-se en mans dels qui volien fer-li mal i sofrir el suplici de la creu. Per Crist Senyor nostre.

Es venera la creu, si hi ha costum.


NOTA IMPORTANT
Podeu baixar aquest text en un document pdf. clicant AQUÍ

O entrant dins la finestra següent fent clic a la fletxeta que hi ha a l'angle superior dret: